Tuesday, January 21, 2020

ଅଧିଆ

ଓଡ଼ିଆ ଭାଷାରେ ଅଧିଆ ଵା ଅଧ୍ୟା ବୋଲି ଏକ ଶବ୍ଦ ରହିଛି ଯାହାର ଉଭୟ କଥିତ ଭାଷା ଓ ସାହିତ୍ୟରେ ଵ୍ଯଵହାର ପ୍ରଚଳିତ ଥିଵା ଦୃଷ୍ଟିଗୋଚର ହୋଇଥାଏ । ଅଧ୍ଯା ଵା ଅଧିଆ ଶବ୍ଦଟି ନିମ୍ନୋକ୍ତ ଅର୍ଥରେ ଵ୍ଯଵହୃତ ହେଉଥିଵା ପୂର୍ଣ୍ଣଚନ୍ଦ୍ର ଭାଷାକୋଷର ଉଲ୍ଲେଖରୁ ଜଣାଯାଏ ...

୧]ଅଧିଆ /ଅଧ୍ୟା(ଅଧ୍ଯାୟ)
ସଂସ୍କୃତର ‘ଅଧ୍ଯାୟ’ ଶବ୍ଦ ସହ ସମଦ୍ଧୃତ ଓ ସମାନ ଅର୍ଥରେ ଵ୍ଯଵହୃତ ହୋଇଥାଏ । ସାଧାରଣତଃ ପ୍ରାଚୀନ ସାହିତ୍ୟରେ ଏହା ଅଧ୍ଯା ଭାବେ ଉଲ୍ଲେଖ କରାଯାଇଛି । 

କୃଷ୍ଣସଂହ ମହାଭାରତର ଶାନ୍ତିପର୍ଵରେ  ଅଧ୍ଯାୟ ଅର୍ଥରେ ଅଧ୍ଯା ଶବ୍ଦର ଅଧ୍ଯାୟ
ପିଙ୍ଗଳା ଗୀତା ଅଧ୍ଯା ହେଲା ସମାପତି।  2

୨]ଅଧିଆ/ଆଧ୍ଯା(ଅଧ୍ଯାୟ)

କୃଷ୍ଣ ମହାଭାରତର ଆଦିପର୍ଵରେ ଅଧ୍ୟୟନ ଅର୍ଥରେ ଅଧ୍ୟା ଶବ୍ଦର ଏମନ୍ତ ପ୍ରୟୋଗ କରାଯାଇଛି...

"ଏ ଭରତ ଅଧ୍ଯାରେ ଶ୍ରଦ୍ଧା କରି ମନ ପାଦେ ୟେଉଁ ଲୋକ କରଇ ଅଧ୍ୟୟନ।"

୨]ଅଧିଆ
ସଂସ୍କୃତ ଅଧିବାସ ଶବ୍ଦଜ
ଏହାର ଅର୍ଥ—
ଅଭୀଷ୍ଟ ଫଳପ୍ରାପ୍ତି କାମନାପୂର୍ବକ ଦେବତାଙ୍କ ନିକଟରେ ଅନୁସରଣ କରି ପଡ଼ିରହିବା

ଆକୁଳେ ଗରୁଡସ୍ତମ୍ବ ପାଶେ ବିଳେ ଅଧ୍ଯା ପଡିଥିଲେ ରାଣୀ ନିଦ୍ରାବେଣେ ଦିନେ ନଶୀଥେ ଶୁଣିଲେ ଅଶରୀରୀ ଶୂନ୍ୟବାଣୀ।
(ପାର୍ଵତୀ—ରାଧାନାଥ ରାୟ)

ଧାରଣ/ଧାରଣା

୩]ଅଧିଆ
ସଂସ୍କୃତ ଅର୍ଦ୍ଧ ଶବ୍ଦଜ
ଏହାର ଅର୍ଥ—
ତାଡ଼ି ରଖିବାର ଛୋଟ ମାଠିଆ
ଏହି ଅଧିଆ ଉରାଠାରୁ ବଡ଼ ଓ ଘଡ଼ାଠାରୁ ସାନ।

ଓଡ଼ିଆ ସାହିତ୍ୟରେ ଅଧିଆ ଶବ୍ଦ ସାଧାରଣତଃ ଏଇ ତିନିଗୋଟି ଅର୍ଥରେ ଵ୍ଯଵହୃତ ହେଉଥିଲେ ହେଁ ଦେଵତାଙ୍କ ନିକଟରେ ଆପଣା କାମନା ପୂରଣ ହେତୁ ପଡି଼ ରହିଵା ଅର୍ଥରେ ଅଧିଆ ଶବ୍ଦଟି ଵିଶେଷ ଭାବେ ଵ୍ଯଵହୃତ ହୋଇଥାଏ ।

ପୁନଶ୍ଚ କେତେକ ଶବ୍ଦରେ ଅଧିଆ ଶବ୍ଦ ଅଧା ଅର୍ଥରେ ଵ୍ଯଵହାର ହୋଇଥାଏ ଯଥା —
ଅଧା ଅଧିଆ
ରାତି ଅଧିଆ
ଇତ୍ୟାଦି

ଅଧିଆ ଦେବ କଳା ଘେନି ଗୋ ଦେବେ ହୁଅନ୍ତି ଜନମ ଛାଡିବ ଦୁପାତକ ଉଦିତ ହେବ ଧର୍ମ । 
(ସାରଳା ମହାଭାରତ)

No comments:

Post a Comment

ଵିଶିଷ୍ଟ ଆଲେଖ୍ୟ

ଵଶା ଠାରୁ ବୋଉ ଯାଏଁ

ସଂସ୍କୃତରେ ଵଶା ଶବ୍ଦର ଅନେକ ଅର୍ଥରେ ଵ୍ଯଵହାର ହେଇଛି । ସଂସ୍କୃତର ଵିଭିନ୍ନ ଅଭିଧାନରେ ଵଶା ଶବ୍ଦର ନାନା ଅର୍ଥ ଦୃଷ୍ଟିଗୋଚର ହୋଇଥାଏ । ନିମ୍ନରେ ଏ ଶବ୍ଦର କେତେକ ସା...